28 Kasım 2010 Pazar

yazılımlar

sistem yazılımı
bilgisayar ve aygıtlarının çalişmasını kontrol eden ve sürdüren programlardan oluşur
bir bilgisayarın ve bilgisayara baglı aygıtların işlemlerini kontrol eden ve bakımını saglayan programlardan olusur  sistem yazılımlarının iki tipi :
işletim sistemleri ve yardımcı hizmet programlarıdır

işletim sistemi
bilgisayarın donanım kaynaklarıarasındakı tüm aktiviteleri koordine etmek için gerekli talimatların bir arada çalıştıgı programlar setidir
bilgisayarı baslat kapat                                                                                          
      kullanıcı arayüzü sagla                                                                                   
programları yönet                                                                                                  
       bellegi yönet                                                                                                   
görevleri düzenle                                                                                                    
aygıtları düzenle                                                                                     
internet baglantısını olustur                                                                                      
     monitör performansı                                                                                    
yardımcı programlar sagla                                                                                       
       otomatik olarak güncelle agı kontrol et                                                          
güvenliği yönet                                                                                                 

ön yükleme     bilgisayar acıldıgında veya yenıden baglandıgındakı işlemdir
kurtarma diski     bilgisayarı başlatacak olan birkac sistem dosyasını içerir
kullanıcı ara yüzü    veri ve talimatları nasıl girindigini ve bilginin ekrana nasıl görünecegını kontrol eder
Grafıksel kullanıcı ara yüzü (GUI), menüler ve görseller ile etkileşimini saglar
bellek yönetimi   RAM kullanımını kontrol eder
sanal bellek   depolama ortamının bir parçasının ilave RAM gibi çalışmasıdır

işletim sistemi kullanıcıların asagıdakılerını yapmasına izin verir:
dosya yönetimi
dosyaların aranması
görsellerin gösterimi
 bilgisayarın korunması
programların kaldırılması
disklerin temizlenmesi
disklerin birleştirilmesi
programların teshis edılmesi
dosya ve disklerin yedeklenmesi
ekran koruyucularının
ayarlanması

sunucu işletim sistemi   kullanıcıların bir aga nasıl erişim saglayacaklarını ve ag üzerındekı kaynakları nasıl paylasacaklarını düzenler

Bir ag yöneticisi sunucu işletim sistemini şu amaçlar için kullanır:
  • Kullanıcı bilgisayar ve başka aygıt eklemek ve kaldırmak
  • yazılım yüklemek ve ag güvenlıgını yönetmek
bagımsız işletim sistemleri   bir masaüstü bilgisayar dizüstü bilsisayar veya mobil hesaplama aygıtı üzerınden çalişan tam bir işletim sistemidir
WİNDOWS Vista                                             MacOSX

UNIX                                                        Linux                 

windows vista, microsoft un en hızlı en etkılı işletim sistemidir ve birkac sürümü mevcuttur
windows vista home basıc              
windows vista home premıum
windows vista ultimate
windows vista busihess

windows vista asagıdakı programları saglar:
windowa firewall
windows messenger
windows media player
windows sidebar


en son versiyonu MAC OSX
UNIX    BELL  laboratoris de geliştirilmiş çok görevli işletim sistemidir
Linux    açık kaynak kodlu çok görevli unıx tipi işletim sistemidir

sunucu işletim sistemleri
ag işletim sistemleridir  windows server 2008, UNIX, Lunıx, solaris dir

gömülü işletim sistemi
çogu akıllı telefon ve küçük aygıt, ROM çipinde bulunan gömülü işletim sistemine sahiptir
en çok bilinen gömülü işletim sistemleri Windows Embedded CE, windows mobıle, palm işletim sistemi, blackberry, embedded linux ve symbian işletim sistemleridir

Yardımcı Programlar
yardımcı program kullanıcının bakım tipi görevleri gerçekleşmesine izin veren bir sistem yazılım tipidir
dosya yöneticisi   dosya yönetimi ile ilgili işlevleri gerçekleştiren bir yardımcı hizmet programıdır
dosya listesını görüntülenmesi
dosyaların klasorlarde düzenlenmesıne
dosyave klasorlerin yenıden adlandırılması silinmesi tasınması ve sıralanması
bul hizmeti   belirtigimiz arama kriterlerine göre bilgisayarda bulunan dosyaların yerını tesbıt eden bir programdır
resim görüntüleyicisi   bir grafik dosyasının içerigörüntülenmesine kopyalanmasına ve yazdırmasına izin verir
kaldırıcı      bir programın ve sistem dosyasındaki bununla ilişkili tüm girişleri kaldırır
disk birleştirici    bilgisayarın hard diskınde ki ve kullanılmayan alanı yeniden düzenler ve böylece işletim sistemi veri ve programları daha cabuk ulasır
yedekleme yardımcı programı    kullanıcıların dosyaları baska bir baska bir depolama ortamına kopyalanmasına izin verir
geri yükleme ve yardımcı programı    yedeklenen dosyaları orjinal hallerine geri  yükler
ekran korucu    belirli bir zamanda herhangi bir aktivite olmadıgından görüntüleme aygıtının ekranında resım veya bş ekran görünmesini saglar
kişisel güvenlik duvarı     kişisel bilgisayarı yetkisiz müdahalelere karsı korur
dosya sıkıştırma programı    bir dosyanın boyutunu küçültür

bilgisayara yazarken iyi tekrar etmiş oldum
ama çoooooooook yoruldum :(((((

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder